Dela Detta

Vandringsleder i närheten

Här har vi samlat flera leder i närheten av Hotell Fjället & Stugbyn Kåppas.

Aktivitet

KRATERSJÖN E1

• Sträcka: 7 km
  • Tidsåtgång: 2-3 timmar
  • Markering: Röda ledkryss börjar vid Badsjön.

Kliar det i benen efter fjällvidder och ett otroligt panorama? Kratersjön är omgiven av härliga stenhällar att vila benen på och njuta av den medhavda kaffetermosen. På fjällplatån hittar du de typiska fjällväxterna krypandes efter marken och säkert några spridda renar beta framför fjälltopparna. Vid klart väder ser du in mot de norska fjällen och så klart pampiga Lapporten! Är det varmt väder kan ett dopp i Badsjön svalka.

Börja vid hotellet och ta sikte upp för den branta grusbacken mot golfbanan. Vandra grusvägen uppåt och efter ca 1,5 km är du framme vid Badsjön. Följ stigen på norra (högra) sidan av sjön. Efter ca 2 km kommer du fram till Kratersjön. Här finns även ett vindskydd att gå in i vid dåligt väder. Håll riktningen på stigen om det är dålig sikt! Om du vill kan du välja att vika ned norrut (höger) framme vid Kratersjön och vandra de 1,5 km som det är ned till Rallarkyrkogården. Se upp när du passerar järnvägen!

LÅKTATJÅKKO Fjällstation, 1228 m.ö.h

• Sträcka: 9,5 km enkel väg
  • Tidsåtgång: 3-5 timmar
  • Höjdskillnad: 750 meter
  • Markering: Stenrösen med rödmarkering visar leden mot Låktatjåkko

Det finns två leder och båda är markerade med rösen. Den norra leden, Färdledarvägen, är något längre, men har i gengäld otroligt vacker utsikt mot småsjöarna i nordväst och nationalparken Vadvetjåkka på andra sidan Torneträsk. Sommarleden har samma start och går närmare Rakkasjokka, rikligt kantad av fjällväxter och brusande vatten som sällskap.

Färdledarvägen A1
Markerad med svarta små streck på kartan Abisko-Björkliden-Riksgränsen. Rödprickad på Lantmäteriets Fjällkarta BD6.
Ni börjar med att gå upp mot golfbanan, följ sedan vägvisaren mot Låktatjåkko. Efter en dryg kilometer delar sig leden. Håll till höger (nordväst) upp mot åsen, följ de rödmålade rösena vilka följs hela vägen upp till Låktatjåkko Fjällstation. Första kilometern är ganska brant men planar sedan ut när ni når högfjällsplatån Rákkasláhko. När Rákkasláhko når sitt slut korsas en mindre jokk som rinner från norr (höger) Här möts de båda lederna, men ni skall fortsätta längs den högra leden (rakt fram) och ta er upp över snöfältet. Observera att stigen kan vara svårdefinierad. Efter stigningen kommer ni att gå på en bergsrygg med vacker utsikt över småsjöar i nordväst samt de svenska och norska fjällen som lurar borta i horisonten. Efter ytterligare 2 km möts lederna igen. De sista 2 km till stugan följs de båda lederna åt.

Sommarleden A2
Markerad med röda prickar på kartan Abisko-Björkliden-Riksgränsen. Rödprickad på Lantmäteriets Fjällkarta BD6.
Samma start som Färdledarvägen. När leden delar sig första gången tar ni den vänstra stigen, som går längs med Rakkasjokken. Fortsätt uppåt längs rösena och högfjällsplatån Rákkasláhko nås inom kort. När Rákkasláhko når sitt slut korsas en mindre jokk som rinner från norr (höger) Här möts de båda lederna, men ni skall fortsätta längs den vänstra leden. Snedda sydväst på snön och fortsätt sedan längs stigen, leden är tydligt markerad. 2 km innan Låktatjåkko Fjällstation går Sommarleden ihop med Färdledarvägen. De sista 2 km till stugan följs de båda lederna åt.

RALLARKYRKOGÅRDEN B1

• Sträcka: 8 km (+3)
  • Tidsåtgång: 2-3 timmar
  • Markering: Vit-blå markering på trädstammar samt skyltar.

Vandra järnvägens gamla materialväg genom den frodiga fjällbjörkskogen och tänk dig tillbaka till förra sekelskiftet. Njut av de små vattenfallen och den stora grönskan som omger stigen, samt friden och skönheten på Rallarkyrkogården. Föreställ dig de levnadsöden som denna historiska plats bevittnat – låt dig fångas av mystiken kring Svarta Björn!

Börja vid hotellet, ta stugbyvägen eller asfaltvägen ned till järnvägsstationen i Björklidens by. Gå över järnvägen på järnvägsövergången och vik av vänster. I skogsbrynet sitter en informationstavla om Rallarvägen och en vägskylt. Härifrån är det ca 3,5 km fram till Rallarkyrkogården. Själva kyrkogården ligger på vänster sida ovanför stigen, det finns en informationstavla i stigkorset. Vill du besöka Tornehamns kyrka följer du Rallarvägen rakt fram efter Rallarkyrkogården och tittar efter skyltarna mot Tornehamn. Det är ca 1,5 km vandring ned till Tornehamn från kyrkogården. Vänd om och ta samma väg tillbaka till hotellet igen.

SILVERFALLET D1

• Sträcka: 3 km
  • Tidsåtgång: 1,5 timmar
  • Markering: Omarkerad men tydliga stigar och vägar.

Följ Rakkasjokken ned mot Torneträsk till ett av Björklidens klassiska smultronställen, Silverfallet. Här störtar jokken ned i en trång kanjon vilken mynnar ut i Torneträsk. Strosa omkring på stranden och känn på de lena stenarna som vattnet slipat. Vill du svalka dig rekommenderas ett snabbt och uppfriskande dopp i det klara vattnet, men det är inget för badkrukor!

Börja vid hotellet, promenera ut mot slalombacken och följ stigen som går på skrå över Teknikbacken. Stigen leder in i skogen och mot en stor tältkåta, lavvun. Här viker stigen av rakt ned mot jokken, korsa inte jokken utan följ stigen ned mot Torneträsk. Efter ett tag kommer du ned mot lifthusen och helikopterplattan, här måste du vika av ut på asfaltvägen i ca 150 m. Vid infarten mot Gammelgården tittar du i motsatt riktning och ser början på Rallarvägen. Här finns även en stig ned mot Silverfallet efter jokkens kant — den tar du! Stigen går under E 10:an och ned mot vattnet. Det finns en bro över jokken en bit ned. Se upp, det kan vara halt om det har regnat!

MIDNATTSSOLSRÖSET C1

• Sträcka: 1,5 km
  • Tidsåtgång: 45 minuter
  • Markering: Rösen med röd färg och sedan med gul färg samt skyltar.

Vandra upp till vårt midnattssolsröse och skriv in dig i vår gästbok. Här uppe kan du njuta av den fina utsikten och solen vid midnatt. Detta är självklart en fin tur att göra även andra tider på dygnet och året. Vid tolvslaget står solen rakt över Pålnoviken i Torneträsk och norska Sördalen som är en kanyon med branta klippväggar.

Börja vid hotellet och gå uppför grusvägen upp mot golfbanan och första utslagsplatsen. När du passerat den och ett garage har du en stig på vänster sida. Fortsätt förbi även denna upp till en lite mindre informationsskylt om Låktatjåkko Fjällstation på engelska. Här finns även denna tur beskriven. Följ denna tydliga stig med rödmarkerade rösen som går till vänster från grusvägen. Efter ca 500 m är rösena röd- och gulmarkerade. Följ den gula markeringen som viker av till höger. Du ser ganska snart kullen med ett röse och en skylt på. Du går över några lite blötare områden och sedan är du framme. När du går tillbaka kan du hålla till höger närmare jokken för att komma förbi Syndafallet.