SCROLL

Längdspår och Turåkning

Längdskidspår

Rallarspåren

Längdspåren startar vid skyltmarkeringen för Rallarvägen mitt emot järnvägsstationen i Björkliden och bär förbi flera historiska platser, mot Rallarkyrkogården. Blå, Gula & Röda spåren startar i vacker fjällbjörkskog längs Rallarvägen, lättåkt.

Mellanslingan
7 km, Medelsvårt

Blå spåret viker höger vid Rallarkyrkogården & vänder hemåt med lite mera krävande motlut innan du är hemma igen.

Hela Rallarspåret
9,4 km, Lätt till medelsvårt

Gula spåret går rakt fram förbi Rallarkyrkogården, svänger lätt vänster till vändplatsen vid Stora Tunnelsjön. Du åker hemåt i samma sträckning längs Rallarvägen.

Helslingan
9 km, Medelsvårt

Röda spåret går rakt fram förbi Rallarkyrkogården, svänger höger på Rallarvägen mot Tornehamns kapell. Vid kapellet åk höger. Det blir fantastisk utsikt över Lapporten och vidare så bär det av hemåt. I vissa partier några krävande motlut innan du åter är hemma.

För aktuell spårstatus se snörapport.

Övre spåren

Spåren är kuperade och går i vindskyddat skogsområde. Spåren utgår antingen från Hotell Fjället bakom Sportshopen eller vid vägen mittemot infarten till stugbyparkeringen. Gula och Röda spåret startar lätt i fjällbjörkskogen nära Björklidens golfbana.

Korta slingan
1,1 km, Lätt

Röda spåret viker av till höger efter ca 600 meter, lätt åkning hemåt.

Långa slingan
4 km, Medelsvårt

Gula spåret fortsätter längs fjällsidan. Tufft motlut och därefter vacker åkning som slingrar sig i björkskogen och över myrar. Hemåt blir det något rejält motlut och en susande utförslöpa.

För aktuell spårstatus se snörapport.

Uthyrning & shop

Skidbacke

Sjukvård

Sevärdhet / utsiktsplats

Vänligen respektera att endast beträda längdspåret med skidor

Förslag på turåkning i Björkliden

Till Låktatjåkko Fjällstation

Nedre leden till Låktatjåkko Fjällstation är en markerad vinterled som utgår från Hotell Fjället. Leden är 9 km lång och stiger 900 m vilket gör att den är utmanade och man bör ta god tid på sig. Ta med varma kläder och matsäck. Ett annat alternativ är att följa skoterleden för att få bättre före. Den övre leden till Låktatjåkko börjar med att man tar Kåppasliften upp till toppstationen. Därefter skråar man rakt höger ut där ledkryssen börjar. Denna led är någon kilometer kortare än den nedre leden och har framför allt mindre stigning. Skotrar förekommer inte i samma utsträckning på denna led som på den nedre. De båda ledena möts den sista biten upp mot fjällstationen.

Kratersjön

Följ den markerade vinterleden som utgår från Hotell Fjället upp mot fjället. Uppe på höjden möts du av en skylt som visar att ledkryssen till höger leder mot Kratersjön. Leden är relativt enkel och inte så kuperad och vid Kratersjön finns ett vindskydd vackert beläget vid sjön. På vägen hem väljer du att gå tillbaka samma väg eller så följer du kryssen mot Rallarkyrkogården på andra sidan järnvägen och åker längdspåret Rallarvägen tillbaka.

Riksgränsen – Katterjåkk – Kärkevagge – Låktatjåkko Fjällstation – Björkliden

Turskidspår som går hela vägen från Riksgränsen via Katterjåkk, Kärkevagge, Låktatjåkko Fjällstation (1228 m.ö.h.) och vidare till Björkliden. Ett riktigt spektakulärt spår med otrolig utsikt. Turskidspåret kommer vara utmärkt med ruskor/ledkryss från Katterjåkk till Låkta.

Kontrollera snötillgången längs sträckan innan ni beger er ut. För mer information, kontakta sportinformationen i Riksgränsen eller Björkliden.

Våra egna favoriter

Kärkevagge/Trollsjön

För cirka 9000 år sedan drog inlandsisen sig undan men i vissa dalgångar stannade den kvar och smälte, så kallad dödis. I dalen Kärkevagge finns lämningar från denna tid i form av stora och fascinerande stenblock. Längst in i dalgången där bergssidorna stupar brant finner vi den mytomspunna sjön Rissajaure även kallad Trollsjön. Ta sikte in mot mitten av dalen och kryssa mellan stenblocken som istiden lämnade efter sig.

Måndalen i vinterskepnad

En av de populäraste vandringarna sommartid kan nu även upplevas vintertid. Ta liften upp till toppen av Björklidens hemmafjäll där en milsvidd utsikt med orörda sluttningar kan beskådas. Vi skidar mot toppen 1313 där en fantastisk vy väntar. Belöningen är stor och vi njuter av färden ner till Måndalen och en värmande fikastund

Förslag på tre toppturer i området runt Björkliden och Riksgränsen

Kåppastjårro (1313)

Snabbt och enkel med bra åkning och magnifika vyer. Start vid Kittelliftens avstig i Björklidens skidsystem. Gå mot den tydligt markerade toppen i liftens åkriktning. Från toppen kan du välja en mängd olika linjer, med varierande svårighet, ner till Björkliden.

Fallhöjd: 380 meter

Tid: 1 tim till toppen

Svårighetsgrad: Enkel

Vassitjåkka Nord

Klassisk tur som är ett måste för varje topptursentusiast. Starta i Vassijaure och gå 2 km sydost mot Kärkevagge. Vik sedan av till höger och gå på vänster sida om bäckravinen på stora snöfält. Vid 1000 möh planar det ut och du följer ryggen sydväst som leder till toppen. Välj sedan utförskörningen ibland ett stort antal linjer med olika svårighetsgrad.

Fallhöjd: 850 meter

Tid: 4 timmar till toppen

Svårighetsgrad: Medelsvår

Låktatjåkka

En fantastisk helhetsupplevelse som avslutas med den spektakulära Kopparåsrännan. Start vid Låktatjåkka tågstation. Gå längs den kryssmarkerade leden via Vargpasset, upp till Låktatjåkko Fjällstation. Därifrån vidare upp på Låktatjåkkas topp. Från toppen kan man välja att åka ner tillbaka till fjällstationen eller att åka ner på framsidan i Kopparåsrännan, ett av Sveriges finast offpiståk.